Yosemite

13 april 2015 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Maandagochtend was het zover: we vertrokken naar Yosemite! De bus was ingepakt en we waren er klaar voor. Gelukkig had Rick behoorlijk wat kampeerspullen voor ons. In ongeveer 4 uur zagen we het landschap veranderen, van een kustlandschap naar velden waar je met een beetje verbeelding de cowboys nog rond zag rennen, tot bergen met bomen en overal rotsen. We zagen echt het park dichter bij komen. Eenmaal door de poorten reden we enkele kilometers het park in, naar Wawona, onze camping voor de komende 3 nachten. De camping ligt langs een stromend riviertje, dus je hoort voortdurend het water voorbij komen.

De plek is een plaats om de bus neer te zetten, een vuurpit met een rooster en een kampeertafel. Er is geen elektriciteit op de camping, dus licht moeten we zelf verzorgen, ook in het toilethuisje. De winkel blijkt al gesloten maar gelukkig mogen we het hout gebruiken dat in het bos te vinden is. De stukken de we hebben verzameld blijken nogal groot voor de vuurpit dus vraag ik een bijl bij de buren. Niet heel erg thuis in het kamperen begin ik als een gek te hakken. Na even de rust verstoord te hebben staat er een oudere Amerikaan met een grote cowboyhoed naast me, met een zaag in zn hand. MAYBE THIS WILL HELP! ik bedank hem en hij gaat weer terug naar zijn caravan van 44m2. De zaag werkt inderdaad veel beter en niet veel later hebben we een vuurtje. We roosteren courgette en worstjes en zitten nog tot het donker is buiten.

Als we gaan slapen komen we erachter dat we niet weten hoe de verlichting in de bus precies werkt. Dus zitten we in een donkere bus met een zaklantaarn, hilarische taferelen bij het omkleden. Voor de rest is het buiten aarde donker, er is in de verste verte geen verlichting. Wel meer sterren dan je kunt tellen.

Na een koude nacht zijn we al vroeg wakker, en horen onze actieve kampeerburen al volop in de weer. Eerst een ontbijt in de zon en terwijl we dat doen, rennen er overal eekhoorns rond en vliegen er allerlei kleurrijke vogels rond. Na het eten vertrekken we  naar de great seqouia trees. Aldaar volgen we een wandeling langs deze bijzondere reuzen, die soms groter zijn dan het vrijheidsbeeld. Het is nog een flinke wandeling om bij de laatste bomen te komen. De meeste wandelaars zijn al afgevallen en we lopen samen tegen de berg op. Af en toe wel een beetje nerveus, wetende dat hier beren los lopen. Ongeschonden bereiken we na een flinke wandeling bergop de laatste boom. Daarna terug naar de camping om een lekker vuurtje te stoken, en avondeten te maken. Na het eten maken we thee en branden we marshmallows op het kampvuur. Daarna gaan we vroeg naar bed, want we zijn kapot.

De volgende dag staan we weer op tijd op, vandaag gaan we naar yosemite valley en glacier point. In de valley woonden ooit indianen die tuinierden door eens in de zoveel tijd de boel plat te branden. Toen de blanken het ontdekten beschreven ze de vallei alsof het iemand achtertuin kon zijn, zo goed bijgehouden met grote open ruimtes. Het is een mooie plek tussen hoge bergen met een aantal mooie watervallen en een riviertje erdoor. We bekijken eerst de vallei vanaf de grond en gaan daarna naar het glacier point, waar we een mooi uitzicht hebben over de vallei (dit punt is ongeveer 2 km hoog). Daar hebben we een tijd van het uitzicht genoten. Daarna is het alweer tijd om terug te gaan en het vuur aan te maken. Onderweg heeft Patty nog een berenfamilie zien lopen, een aantal mensen hebben er foto's van kunnen maken. Tijdens het aanmaken van het vuur leggen we de oudere Amerikaanse buurman van de zaag nog eens goed af. Naast zijn enorme caravan heeft hij voor letterlijk alles een stuk gereedschap bij zich. Hij moet de best voorbereide kampeerder ooit zijn. Voor zijn caravan is alles zo goed opgeruimd dat het wel een huiskamer zou kunnen zijn. Na het eten nog wat marshmallows en genieten van de sterren, en dan slapen.

De volgende dag is het tijd om in te pakken en weer te vertrekken. Na een lange rit terug naar Rick. Hij heeft heerlijke gerookte spareribs voor ons gemaakt. We ruimen de bus op en wassen onze kleren. Morgen halen we de auto op in San Jose en rijden we naar Arizona.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nelly en Dirk:
    17 april 2015
    alweer een prachtig verhaal het blijft een te gekke reis de beren en de camping overleeft klingt wel avontuurlijk jammer van het licht knopje maar ja alles is goed gekomen .